כלכלת משפחה, צרכנות

6 צעדים פשוטים ליצירת מודעות כלכלית אצל ילדים

21/10/2007

כל הורה לילדים מכיר את התופעה.ילדים מעטים אם בכלל, מודעים למשמעות הכסף ולמאמץ הרב שהושקע (על ידך) להשיגו. הדבר ממש אינו מפתיע . בהקשר של כסף, ילדים חווים באופן יומיומי כמעט תהליך של  הוצאת כסף.  זאת עדות שהם חווים כשהם איתנו בעת קניות בסופר, בבילוי, או סתם בקניון. התהליך ההפוך, של  צבירת כסף  הוא לא מוחשי עבורם, כיוון שהם אינם חווים אותו כמעט כלל עד לגילאים מבוגרים בהרבה ובחלק מהמקרים עד לאחר הצבא. 
 
רוצים לייצר אצל הילדים מודעות למושגים כלכליים וכסף ? 
 
להלן  6 צעדים פשוטים ליישום  ליצירת מודעות: 
 
1. קחו אותם למקום העבודה שלכם 
 
אני יכול להעריך שמרביתכם עכשיו, מגרדים בראש וחושבים – "הוא לא נורמלי".. אני גם משער שעבור חלקכם, לקחת את הילד לעבודה, זה סיוט. 
 
חישבו על הצד שמנגד. הילד. מה הוא מקבל. 
 
ראשית, הוא מקבל הזדמנות נפלאה להחשף למקום  "העבודה" . 
אנו עושים שימוש כה רב במושג הזה, כל הזמן – בטלפון: "לא עכשיו חמודה: את יודעת שאבא  בעבודה ", בבית: "חזרתי מאוחר כי לאמא הייתה המון  עבודה ", "חייב לזוז, אני ממהר לעבודה",  וכך הלאה וכך הלאה.. אך מה זאת בדיוק אותה "עבודה" ? 
זאת ההזדמנות לקחת ולהפוך את הלא-מוחשי למוחשי, ולתת לילד הזדמנות להכיר את המקום בו אתם מבלים את מרבית זמנכם במהלך היום. 
 
חשוב לא פחות – זו ההזדמנות לילד להיות עד מקרוב לפעילותכם בזמן העבודה, במה העבודה כרוכה, מה עושה החברה בה אתם עובדים, איך היא משרתת את לקוחותיה – איזה תפקיד אתם ממלאים בארגון ולמה הוא חשוב להצלחת החברה. 
 
ועוד נקודה קטנה למחשבה. האם קורה לכם שהילדים מתקשרים אליכם בזמן העבודה בתדירות גבוהה ? כל הזמן ? לרוב על שטויות ? האם יכול להיות, שהדבר נובע בין היתר, כי הם לא באמת מבינים מה אתם עושים  בעבודה , ואין להם שום יכולת להבין כמה זה יכול להפריע ?  
 
2. דברו איתם על אקטואליה 
 
האקטואליה מספקת לנו שפע של סיפורים מעניינים, איתם ניתן לסקרן ילדים. החל בפשיטת הרגל של חפציבה, דרך שביתת המורים, וכלה בגיאות בבורסה – אלו שפע של נושאי שיחה מעניינים. כל שיחה כזו, מזמנת הזדמנות לילד להחשף לשפע של מושגים מעולם הכלכלה: משכנתא, ריבית, מאבק על שכר וכד'.
 
הבסיס הוא פשוט, ספרו לילד בקצרה את הסיפור, ושאלו אותו שאלות. ילדים הם סקרנים מטבעם. מהר מאוד תיווכחו שאם  סיפרתם את הסיפור  נכון, הם כבר  יתחקרו אתכם עוד ועוד כדי להבין , למה ואיך.  
 
3. שחקו במשחקים כלכליים 
 
אפשר לדבר הרבה על נושאים כלכליים, אולם הדרך הטובה ביותר ללמוד (אגב, כל דבר) הוא תוך התנסות אישית.  משחק מספק התנסות אישית מהנה.  
קיימים היום לא מעט משחקים שמעודדים חשיבה כלכלית. אישית, אני מאוד אוהב את מונופול. 
 
מונופול הוא דוגמא מצוינת למשחק המשלב  מושגים מעולם העסקים, ומעודד חשיבה עסקית . 
 
המשחק מחדד את החשיבה סביב אחד המושגים החשובים בעולם העסקים –  מהו נכס ומה משמעויותיו.  דרך משחק, לומד הילד להעריך נכסים שונים, לבחון תזרים מזומנים המתקבל מנכסים שונים, שיפור יכולת מנייה, ניהול קופה, עידוד ושיפור יכולות משא-ומתן (החלפת נכסים) ועוד המון דברים טובים. 
 
ואם כבר משחק, לא פחות חשובה בעיניי העובדה, שמונופול מזמן לך  זמן איכות עם הילדים  ובילוי משפחתי. בקיצור, אם לא שיחקתם מונופול מזמן.. כדאי שתחפשו אותו בארון ותחזרו לשחק. רווח מלא מובטח לשני הצדדים. 
 
4. קחו  את הילדים לשוק 
 
שוק הוא חוויה. דוכנים צבעוניים, רוכלים רעשניים, סחורות שונות ומגוונות, ריחות וטעמים. 
 
שוק הוא גם הזדמנות מצוינת ללמוד כמה חוקי משחק חשובים ב"שוק" ובכלכלה. הנה רשימה קצרה של דברים שניתן ללמוד ולחוות בשוק: 
 
  
התנהגות מחירים א' – מדוע המחירים יורדים במהלך היום, ונמצאים בתחתית בסוף היום.  
התנהגות מחירים ב' – איך משפיעה מדיניות המחירים הגלויים (על גבי השלטים) על התנהגות הרוכלים (במרבית המקומות, ניתן למצוא את אותה הסחורה במחיר נמוך יותר)  
התנהגות מחירים ג' – מדוע מרבית המוצרים הנמכרים בשוק, מוצעים במחירים נמוכים משמעותית מהסופר – למרות שאיכות הסחורה ברוב המקרים שווה או טובה יותר.   
מסחר ומקח – התמקחו עם הרוכל ואפשרו לילד להיות עד למשא ומתן. אנשים רבים חשים שהם אינם טובים במיקוח. ברוב המקרים, הדבר נובע מהעובדה שהם לא נחשפו לכך ולא היה להם ממי ללמוד זאת.   
מה זו רוכלות, ומה שונה בה ממסחר קמעונאי רגיל.   
  
 
5. הגדירו תקציב לקנייה בחנות אהובה 
 
כהורה, אתה בוודאי מכיר זאת. הולכים לחנות אהובה, או בילוי בקניון – וגודש ההיצע והפיתויים מעביר פעמים רבות את הילד על דעתו. אנו שומעים זאת מהם בשפע של ביטויים יצירתיים, כגון: "בא לי..", "אני חייב..", "לכל החברה כבר יש...", "יו..איך אני רוצה". 
ברוב המקרים, אנו מגיבים בחוסר סבלנות: "נו באמת.. אתה לא באמת צריך את זה", "יש לנו כבר המון דברים דומים בבית" וכד'..בהצלחה כזו או אחרת.
 
דרך יעילה למנוע את כל זה, הנה הגדרה ברורה של מסגרת התקציב שיש לנו היום לחנות או לבילוי הזה.  התקציב (כמו בחיים) קשיח ולא ניתן למשא ומתן . כך למשל, אם הגדרתם שהתקציב לבילוי בקניון הוא 75 שקלים – עם הסכום הזה אנו עובדים.  האחריות לניהול התקציב, עוברת לילד . 
 
אם הילד בחר לקנות ממתקים בפיצוציה בסך 15 שקלים, המשמעות היא עבורו שנשארו לו 50 ש"ח עבור יתר הפעילויות, בין שזו ארוחה, משחקי מחשב, קניה של חפץ או כל דבר אחר. 
 
כשהתקציב ברור והוא אחראי לו – אתם מרוויחים וודאות, ויותר שליטה (על ההוצאות). גם הילד לומד הרבה: מהו תקציב, כיצד לתעדף בין הדברים וכיצד לנצל אותו בצורה מיטבית. 
 
ועוד רעיון לסיום: הציעו להכפיל את העודף שנשאר מתקציב לא מנוצל - לפעם הבאה או עבור דמי הכיס. כך, תעודדו את הילד לחשוב פעמיים לפני שיוציא את הכסף על עוד שטות שלא ממש צריכים.
 
 
 6. למדו אותם להשוות מחירים 
 
במחקר שראיתי לאחרונה, מוערכת קנייה בסופרמרקט עם ילדים ב- 15% - 20% יותר מאשר בלעדם. לעיתים, אין ממש ברירה וחייבים לקחת אותם, אבל המחיר הזה יכול להיות שווה, אם תוך כדי, ילמדו משהו על השוואת מחירים וצרכנות נבונה.  
 
תנו להם משימה  (ילדים מתים על משימות) – עליהם למצוא את אבקת הכביסה (הקפה, התירס או כל מוצר אחר) המשתלמת ביותר. כמובן, שיצטרכו לנמק את הבחירה. 
 
יש כאן "עבודה" של השוואת כמויות, השוואת מחיר, ויחס של כמות/מחיר. למדו אותם כיצד להשוות בין המוצרים. האם קיימים שיקולים נוספים לבחירה במוצר כזה או אחר, חוץ מהמחיר ? 
 
בחנו איתם את אריזת החיסכון. האם היא באמת שווה קנייה ? (רמז: פעמים רבות לא – בידקו וראו).
 
סקר והשוואת מחירים, הנם מושגי יסוד הכרחיים לצרכנות נבונה שתלווה אותם כל החיים – והסופרמרקט הם מקום מצוין לרכוש מודעות לכך.  
 
 
לסיכום:  
ילדים בוחנים אותנו כל הזמן ולומדים מאיתנו תוך כדי חיקוי. כפי שאנחנו מתנהגים, כך יש לצפות שיהיו הם. יישום צעדים אלו, מעניק להם עקרונות חשובים בחשיבה כלכלית, הבנה ומודעות לנושא שחשיבותו רק הולכת וגדלה. חשוב מכך, ביישום הצעדים הללו,  אתם  משדרים לילדכם מסר חשוב בהתנהגות כלכלית. את  המסר  הזה, והחשיבות  שאתם  מעניקים לו,  הילדים ייקחו מכם , וילכו איתם עוד שנים ארוכות לחייהם הבוגרים. 
 

מקור המאמר:  Reader - מאגר המאמרים הישראלי

פרטים אודות מחבר המאמר:
כיצד מעודדים ילדים לחשיבה פיננסית ויוזמה ?  
טיפים ורעיונות רבים כיצד לעודד ילדים לחשיבה כלכלית יוזמת, בדרך חוויתית ומהנה   http://www.pro-fitz.com   
מאת:  מיקי סלע  מחבר רב-המכר לילדים  המיץ של פיץ  המעניק לילדים את  המושגים הראשונים מעולם הפיננסים והיזמות    http://www.pro-fitz.com